Страница 1 от 1

Какво да НЕ правим при разглобяването и ремонтирането

Публикувано на: 14 Авг 2013 09:47
от miroman
Здравейте,

има много теми "Как да ......", но мисля, че има няколко простички неща, които НЕ трябва да се правят, защото водят до огромна загуба на време, нерви, и понякога пари. В този форум има доста по-напреднали с материала, затова очаквам да се включат по-опитните.

Аз започвам с:

1. Никога не стискайте с пинсетата - частта трябва да се хване колкото да не падне. Пинсетите не са клещи. Всяко измятане или изпускане на пинсета води до почти невъзвратима загуба на частта.
2. Никога не слагайте ново масло без да сте измили старото - може да ви струва часове ядове "абе върви, ама не както трябва". Ако ви се струва, че някъде си е добре, не му слагайте изобщо допълнително.
3. Никога не слагайте за измиване няколко еднакви разглобени механизма - всъщност не знам дали "никога" трябва да го използвам тук, но имам много случаи например на сменен анкер, който "не се разбира" със старото анкерно колело - хайде пак часове чудене от типа "супер си върви, ама защо спира след 3 часа". Най-добре е да се сменя целия ход - баланс с мост, анкер и анкерно колело. Същото съм го имал и с тиражния лост - никаква разлика между двата, а с единия си работи, с другия прескача. Затова всеки механизъм си го измивайте отделно, а ако трябва да се сменя нещо - измивайте в стъкленичката само нужните за подмяна части ( и то, както споменах, в комплект).

Чакам препоръките и на по-"знаещи и можещи" :thumbup:

Поздрави, Миро.

Ja, ja, naturlich (+)

Публикувано на: 14 Авг 2013 10:06
от varban
miroman написа: Аз започвам с:

1. Никога не стискайте с пинсетата - частта трябва да се хване колкото да не падне. Пинсетите не са клещи. Всяко измятане или изпускане на пинсета води до почти невъзвратима загуба на частта.
Аз си признах чистосърдечно, че преди два месеца стисках пинцета до побеляване :)
Сега се понаучих, и, както предсказваше бачо Ангел, престанах повече време да лазя, отколкото да сглобявам :)

Re: Какво да НЕ правим при разглобяването и ремонтирането

Публикувано на: 14 Авг 2013 10:31
от varban
Аз съм аджамия, и на колегите мога да давам съвети само по химиите :)

Но тук мога да съм категоричен - използвайте само хубав безнин за миене.
Смеси от разтворители от типа на АМВ (за блажни бои) могат един път да свършат работа, а друг път - не. Ако пък в тази смес има добавени спиртове (изопропанол най-често), кетони (ацетон) и най-вече етилацетат, може да се разтвори шеллакът, с който са закрепени палетите в прорезите на анкъра. Аз имам един-два счупени анкъра от най-дребните и с тях пробвам съмнителен разтворител - накисвам, и ако палетът след 10 минути време не мърда, значи става.

Ново количество бензин го пробвайте на часовниково стъкло (стъклено!, измито добре и излъскано със салфетка). Капка бензин трябва да се изпарява без никакъв остатък. Ако има нелетлив остатък, ще има да пцувате маслото, че тече, където не му е работа. Анкърът може такъв номер да ви погоди, че да се чудите, отде ви е дошло.

За икономия - каскадно промиване в две-три вани. Налива се чист бензин в последната, след използване последната се прехвърля в предпоследната и т.н., а мръсният бензин от първа вана се излива в шише с етикет "мръсен". И това шише не се излива в мивка или въобще в канализация!

За маслата - Невен ме предупреди, че не трябва да ги разреждам с бензин, и се оказа прав. Под микроскоп Ракeта "Щемфли Експрес 24х+" 2623.Н изглежда ужасно. Маслото е изтекло от камъните и е заплескало осите, а в масльонките нищо не е останало.

И за пушенето - има бензин, няма цигари.
То човъркането на механизми си е начин да намалиш пушенето и без това, ама огън и бензин са недопустими и по правилата, и по здравия смисъл.
И още в този дух - дръжте далече от работното място шишетата с бензина. Едно е да се запали бензин в чашка и друго - от разлято литрово шише.

По мойта част - толкова :)

Re: Какво да НЕ правим при разглобяването и ремонтирането

Публикувано на: 14 Авг 2013 19:12
от Skyler
Пазете си очите! Давайте си почивки или редувайте с друго занимание!
Заради един много интересен часовник поработих почти цяла нощ на ярка лампа и повечето време с лупа-монокъл. После болка в окото като от електрожен - много неприятно.
По възможност работя върху големичко стъкло, отдолу с бял лист хартия. Ог полза пред корема е и леко отворено чекмедже /празно/, за да падат непослушните части в него - дано няма такива!
Приятни занимания! И помнете, че хобито е за удоволствие!

Re: Какво да НЕ правим при разглобяването и ремонтирането

Публикувано на: 14 Авг 2013 22:08
от dreadx
Няколко пъти гоних една пружинка от фиксатор за датника на ръчна Слава - когато разглобяваме такива части и си помислим, че пружинката ще си стои на мястото, често се оказва голяма грешка.
Ако имате съмнения, че ще успеете да изловите някоя пружинка /а щом имате съмнения, най-вероятно трябва да преразгледате ситуацията и да вземете съответните мерки/ - може би е уместно разглобяването на такива части да се прави в кутия, покрита с надупчен найлон, през който да вкарате инструментите.

Да :)

Публикувано на: 15 Авг 2013 09:14
от varban
Богдан пише:
При разглобяване на възела за сверяване обръщаме особено внимание на пружината.
Тя има подлото свойство да щрака и да отлита в неопределено направление. Борим това свойство с проста хватка – закриваме (притискаме) цялата пружина лекичко с пръст и внимателно я «изщракваме» с игла под пръста.
Ама ако дочака.

На мен ми се случи да сваля мост, без да уплаша пружинката, след това механизмът сума време си стоя на масата, и като се наведох над него да измисля, как да я извадя, тя щракна, удари се в лупата и отлетя в неизвестно направление.

Така че докато търсиш и дупчиш пакет, не е лошо да покриеш механизма.
Аз това не го правя, а напразно.

Трябва да си намеря подходяща кутия. От сладолед :)

Ставам да се разходя, и хоп - отгоре.

Re: Какво да НЕ правим при разглобяването и ремонтирането

Публикувано на: 15 Авг 2013 12:55
от Skyler
varban написа:тя щракна, удари се в лупата и отлетя в неизвестно направление.
Това за пружината, ако е кръгла - имаме си тема и съответно решение:
viewtopic.php?f=57&t=2025" onclick="window.open(this.href);return false;
Кофти ако е плоска, но и тогава в повечето случаи може да се замени с кръгла тел!

Е, трябва повече да се внимава, иначе се губи доста време!

Горчив опит съвсем отскоро (+)

Публикувано на: 15 Авг 2013 14:58
от varban
Ако ремонтирате хронограф, няма начин да не опрете до сърцата.
Мен ми върви на фрикционни предавки - на Ракeта "Т-55АМ" 2628.Н и стисках карамфила със зегер-клещи, пък на едно сърце на Слава 5494 не му провървя толкова - не можах да развия болтчето, което държи пружината на сърцето и реших да я сваля с дърпане. А да излезе, и се счупи :(

Подобна на тази от снимката:

Изображение

Та видите ли такава пружинка, хич не си и помисляйте да я дърпате, без да развиете болтчето.

За замянка - сигурно ще стане, ама от кой ли път ще се науча да я закалявам като свят?!

Абе казано е: не можеш да изпържиш яйца, без да ги счупиш :)

Re: Какво да НЕ правим при разглобяването и ремонтирането

Публикувано на: 06 Яну 2014 02:40
от varban
Значи категорично и безкомпромисно не трябва да кихаме!
Току-що прецаках почти готов ТСМ хронограф-кварце. Кихнах, докато ровех с една игла в ангренажа и счупих едно колело и одрах бобинката:'(

Re: Какво да НЕ правим при разглобяването и ремонтирането

Публикувано на: 06 Яну 2014 18:05
от atanweb
Еййй голяма кихавица е било. Наздраве!

Re: Какво да НЕ правим при разглобяването и ремонтирането

Публикувано на: 06 Яну 2014 21:53
от Seikosha
Ми той голям,над 100 кила :) Връбчо,преди тунинговане никав боб,че ,ако вземеш да направиш нещо друго,такива хомиджи може да се получат изневиделица lol2

Re: Какво да НЕ правим при разглобяването и ремонтирането

Публикувано на: 06 Яну 2014 22:16
от DHM
Да не пипаме и не чистим циферблати :lol:
Както и никога да не бързаме!!! Бързия "ремонт" отнема двойно и тройно повече време :redface

Re: Какво да НЕ правим при разглобяването и ремонтирането

Публикувано на: 09 Яну 2014 09:16
от storyteller
Колко време ви издържат очите? Аз съм с очила и по начало очите ми не са супер, но някъде след половин час започват да сълзят нетърпимо и трябва да спирам, нищо не се вижда. Колко време работите вие?

Re: Какво да НЕ правим при разглобяването и ремонтирането

Публикувано на: 09 Яну 2014 10:56
от kapkan
Аз съм с +0.5(очилата са си в опаковката,не съм ги вадил) след 20мин ми трябват 5/10мин да прогледна после,виждам размазано,но това с очило като на Мишо х25 май беше,а с козирката няма ядове,ма тя толко и увеличава

Re: Какво да НЕ правим при разглобяването и ремонтирането

Публикувано на: 09 Яну 2014 16:36
от varban
Мойте държат по много, щото ги тренирам от 82 година на различни монитори, и то по +10 часа на ден. От 2000 година на хартия почти нищо не чета, а чета по няколко часа, задължително преди да заспя... докато заспя. От различни палмтопи, после от 7 инчови планшети.
Така че... часовниците май не са напрежение... все още не :)

След онова приключение с киселина в окото се пооправих... по няколко часа с лупи на обръч карам. Сериозно се замислям за поръчка на специални очила с лещи от порядъка на +3...+4 диоптъра, за нормална работа с часовници. И с допълнителна лупичка на рамките.

Щото за няколко часа обръчът води до болки... в слепоочията и в тила :D

Вече сериозно - номерът е да ползвате пределно малко увеличение, което можете да си позволите. Няма кво да гледате особено в познат механизъм, той ръчкане иска или мазане, а не съзерцаване :D

Ако се работи по спирала или нещо по-фино (да щипеш витки на бобинка), се налага работа с голямо увеличение. Тогава - задължително очна гимнастика и чести почивки.

Но най-добре се работи на микроскоп - на хубав бинокулярен може и 5...6 часа да се изкарат, без да си прецакваш очите, и то години наред. Питайте някой микробиолог или металографист, ако не вярвате :)

Лошото е, че за часовник трудно се намира свестен - трябва малко увеличение (до 10х), голямо предметно разстояние и добро осветление.